torsdag 22 november 2012


Laboration              Vilka färger finns i blad? / kromatografi 


Uppgift: Ta reda på vilka färger det finns i ett blad.

Syfte: Veta vilka färgämnen som finns i blad och vet vad kromatografi är.

Hypotes: Jag tror att jag kommer få fram färgerna: brunt, gult, grönt.

Material: blad, mortel, filerpapper, glasbägare, aceton, sax, spatel, knappnål.

Utförande
  1. Ta några blad och sätt de i morteln.
  2. Klipp bladen i lite mindrebitar och häll i atom.
  3. Mosa bladen med en mortel tills de blir grönt. 
  4. Häll i allt klorofyll i en glasbägare.
  5. Klipp en pappersremsa ur ett filtrerpapper.
Resultat: Röd, gult och grönt.


Slutsats:
Min hypotes var ’‘Jag tror att jag kommer få fram färgerna: brunt, gult, grönt.’’
Bara gult och grönt stämde på min hypotes. För att den fick färgerna rött, gult och grönt.  

I bladen finns flera typer av klorofyll, grön, gul och röd. Det finns mest av det gröna klorofyllet det är därför bladen är gröna. På hösten bryts det gröna klorofyllet ner. Trädet suger in det och använder som näring. kvar finns då de andra klorofyllen, gult och rött.

De olika klorofyllen kan fånga upp olika våglängder av ljus. Ljus är en elektromagnetisk vägrörelse. Mörkare ljus har längre vågrörelse. På hösten går solen ner tidigt, vi har en mörkare ljus som gult och rött klorofyll kan fånga upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar