fredag 2 november 2012


Teknik - reflektionsfrågor kring planterings-lådorna


1. Vad fungerade bra när du gjorde din skiss ritning modell?
Svar: Jag visste hur jag skulle göra. Det som fungerade bra var att jag snabbt kom på hur jag skulle göra min skiss, ritning och modell.

2. Vad skulle du kunna förbättra?
Svar: Det som jag skulle kunna förbättra är att jag till nästa gång kanske ska tänka på att göra de lite snabbare och att sluta prata och istället koncentrera mig på mitt projekt.

3. Vilka förändringar gjorde du när du skulle bygga modellen jämfört med din skiss/ritning?
Svar: Jag förändrade ingenting.

4. Vilka problem tror du att det kan bli om vi bygger den på riktigt?
Svar: Eftersom att den är en kvadrat så tror ja inte att det skulle kunna bli stora problem. Men det skulle nog ta mycket tid. (Med kvadraten så menar jag att det är enkelt att mäta upp hur många lecablock man behöver på varje sida och eftersom att det är en kvadrat så behöver man inte såga för att det blir jämna sidor).

5. Hur ska vi lösa de?
Svar: VI kan lösa det genom att ta mer tid och ha fler personer som hjälper till med att gräva och bygga. Vi skulle också kunna ha fler verktyg så att alla kan jobba på en gång.

6. Ta reda på hur lecablock görs och av vilket material de är gjorda av?
Svar: Lecablock gjuts av lecarkulor och slurrning som sedan blir till fyrkantiga stenar.

7. Vilka fördelar finns det med att mura med lecablock?
Svar: Lecablock möglar inte som trä och de är lätta alltså inte tunga att bära på. Lecablocken är miljö-vänliga och de är billigare att tillverka de om man jämför de med andra stenar.

8. Vilka nackdelar finns det med att mura med lecablock?
Svar: De kanske inte håller så länge. (Då menar jag att de kanske smälter ihop och blir en massa sten och damm).

9. Vilka egenskaper hos lecablock har gjort att vi börjat använda dem isäller för sten, trä och tegel?
Svar: 1.De möglar inte.   2.De är lätta att bära på.   3. De är lätta att få i små delar.

10. Varför lägger vi på ett lager med puts utanpå?
Svar: För att det kanske ska vara mer slätt utanpå och för att det ska hålla längre.

11. Hur påverkar lecablock och puts vår miljö, dels när vi tillverkar det och när vi bygger mycket med det i vårt samhälle?
Svar: Lecarblocken är bra att använda för att de är miljö-vänliga.  
ritningen 

Det fanns inte tillräckligt med sockerbitar så jag kunde inte göra kvadraten i mitten som skulle bli en annan rabatt inuti. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar