fredag 5 juni 2015

BILD

Konsthistoria
Jag fick bild nummer 8. Verket är gjort av Caspar David Friedrich. Han föddes i Greifswald som på den tiden tillhörde Sverige. Han levde under 1700-talet(romantiken) till mitten av 1800-talet. Friedrich studerade vid Kunstakademiet i Köpenhamn år 1794 till 1798. År 1798 flyttade han sedan till Dresden, ett centrum för den tidiga tyska romantiken. Han var en av de mest berömda tyska konstnärerna under den tiden (romantiken). Många av hans konstverk är målningar med landskapsmotiv där det står en människa som betraktar utsikten. Det är just det han är känd för. Många av Friedrichs bilder är uppdelade i två delar, en mörk och en ljus. Den mörka delen stod för människans värld och den ljusa för en gudomlig värld.


Syftet med bilden är att berätta, beskriva och meddela någon stämning eller känsla, som konstverk under romantikens tid faktiskt mest var kända för. Caspar David Friedrich är en utav de konstnärer som la ner mycket energi och tid på landskapet i konstverket. Stämningen i konstverken är stillsamma, milda och fridfulla. Det är så lugnt, att man nästa känner sig sorglig eller ensam.


Caspar David Friedrichs verk ”Vandraren över dimhavet” (ca 1818, Kunsthalle, Hamburg). På bilden finns en ståtlig man skulle jag tro. Han har på sig en svart långkostym, svarta höga kängor/stövlar och vinden blåser igenom hans bruna hår. (Jag skulle kunna tro att han vid midjan bär på en käpp). Han är förmodligen vandraren och står på en grå/brun klippa nära kusten. Han tittar ut mot havet, det finns olika klippformationer och berg som täcks av både vatten och dimma. Man skulle kunna tro att mörkret närmar sig och vågorna blir kraftigare. Vågorna slår mot klippan och molnen och all dimma skymmer solens ljus (det gula i himmeln). Man kan se de gråa molnen som kanske är ett tecken på att det närmar sig regn. Bilden är målad med flera nyanser av svart, brun, grå, blå, vit och gul. Fastän det ser ut som om vädret inte alls blir så fint, står vandraren kvar och betraktar utsikten väldigt länge. Han står med sitt ena ben högre upp på klippan han står på, han ser väldigt lugn och fridfull ut. Vandraren står med ryggen mot oss och ansiktet mot utsikten. Som stöd lägger han hans arm på höften. Med den ställningen känns det nästan som om han är stolt. Att han tänker ’’Jag har uppnått mitt mål och jag har hamnat vart jag hamnat, tack för mig’’ och så ’’enjoy the view’’.


Jag tyckte bilden var intressant men lite tråkig. Jag fick fundera ett tag när jag såg bilden, det var mycket att tänka på. Man visste inte riktigt hur människan kände sig och vilken händelse som skedde i verket. Jag tyckte att kombinationen av färgerna fick bilden att se realistisk och fantastik ut, konst. Jag tycker om hur allt är så nära verkligheten. Men den var lite tråkig, en tråkig bild med bara en massa mörka färger. Därför varken hatar eller älskar jag bilden.

Ursprungliga bild:

Min bild:
Det var svårt i början eftersom jag hade många idéer, som jag inte var helt nöjd med. Men när jag väl kom på vad jag ville göra så blev det lättare. Bilden ska föreställa en dröm. Individen i mitten har varken ett kön eller identitet. I tunneln blir det mörkare ju längre in hen kommer. Har hen på sig en kappa eller en klänning i min bild? Jo, det vet man inte eftersom hen varken är kvinna eller man. Figuren är vit som ger kontrast till drömmen. Drömmen är som ett schackplan. Man kan inte riktigt se  vad bilden förmedlar. Eftersom de är en dröm kan det vara vad som helst. Bildens dröm förmedlar inget specifikt. Det är upp till den personen som tittar på bilden att själv bestämma vad bilden vill säga. 

Skillnaden mellan DCF's verk och mitt är just att bakgrunden/miljön inte är samma. DCF's verk är ute i miljön, naturen, där det blåser. Medan i min bild är figuren instängd i en ''tunnel''. DCF's figur är mer fri medan min är fast i en ''bur'' och drömmer. Dessutom har hans verk mer färg bortsett från min bild. Likheterna mellan våra bilder är just att figuren söker sig efter något, något långt borta. 


Mina andra idéer som jag valde bort:
1. Den här var min första idé och skulle föreställa en person som tittar ut mot New York eller någon annan stad. 

2. Min andra idé skulle föreställa en tjej. Bilden skulle ha känslorna: fridfullt. Tjejen står med ryggen mot oss och armarna i luften. Hennes hår blåser och solnedgången är precis framför henne.

3. Min tredje idé var att bilda en drake som samma flicka i bild 2 rider på. Här är känslorna också; fridfullt. Hennes hår blåser samtidigt som tar på draken som for förbi. Inspirationen fick jag från en animerad film ''Spirited Away''. Men jag blev inte nöjd med den här idén heller. 

4. Min fjärde idé var en drake och en prins. Han håller och riktar sitt svärd mot draken. De möts ansikte mot ansikte.


Jag blev som sagt inte nöjd med någon utav tidigare idéer. 

Jag har använt mig utav http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/caspar-david-friedrich och http://sv.wikipedia.org/wiki/Caspar_David_Friedrich.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar