onsdag 12 mars 2014

SVENSKA

En mina räcker med att döda en person

Boken: Den osynliga flickan
Författare: Deborah Ellis
Huvudperson: Parvana
Sidor: 158
Kapitel: 15

Det här med krig och konflikter, är inte det läskigt? Att kunna befinna sig i samma situation som Parvana? Det hade nog inte jag klarat av.

Parvana kommer från Kabul som är en stad i Afghanistan. I nästan hela landet är det förbjudet för kvinnor att gå ut. Ifall de ska gå ut måste de ha på sig en burka annars kan de bli slagna. Men inte bara det, utan de måste också gå med en man eller pojke vid deras sida. Det har talibanerna bestämt. En taliban är en lojal soldat. Det vill säga en väldigt religiös soldat. Parvana som då är flickan och huvudrollen i boken får ta hand om familjen. Hon är bara 11 år gammal och tar en stor del av ansvaret. En dag grips Parvanas pappa av några talibaner. Han var den enda i familjen som kunde gå ut och handla, sälja varor osv. För att kunna göra de handlingarna han gjorde så klär Parvana ut sig till en pojke.

Den osynliga flickan är en bok som är baserad på många verklig händelser. Den innehåller dock samtidigt lite drama, krig och lite grann om familjen. Deborah Ellis som har skrivit boken har skrivit fler böcker av nästan samma genre te.x; The breadwinner. Boken, det vill säga den osynliga flickan är spännande eftersom man får se ett annat perspektiv på hur andra kan leva som man inte upplevt själv. Parvana som är huvudrollen i boken visar hur det är att leva så som de flesta kvinnorna i Afghanistan fortfarande gör.  

Händelserna i boken beskrivs väldigt tydligt och det gör att man får en bild av hur det ser ut. Boken är spännande och fick mig att vilja läsa mer och mer. Nästan varje kapitel slutade på ett spännande sätt. Till exempel när pappan fördes iväg och ingen visste vart talibanerna tog honom eller när den skräckslagna kvinnan nämnde att det var krig i Mazar när Parvanas syskon och mamma precis åkt dit. Oftast läser jag inte böcker i denna genre men även jag tyckte att boken inte var så illa. Den kanske var tråkigt lite då och då. Fast den blev bättre därefter. Varför den var tråkig var nog bara för att jag inte riktigt föll för denna typ av bok. 

Boken är nog i första hand tänkt till att vara för tonåringar eftersom hur texten är uppbyggd, lätt eller svårläst. Men jag hade faktiskt mer tippat på att det är till personer som är intresserade av denna slags genre. De som gillar böcker där det tillexempel handlar om krig, fattigdom och hur personen i boken klarar sig själv. Den fick tre stjärnor av mig därför att den var bra skriven och för att det var en bra tråd genomberättelsen fast den inte riktigt var min smak.

Ibtisam Kado

Betyg: ★ ★ ★ ☆ ☆

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar