torsdag 22 augusti 2013

Laboration : Aktivt kol

Hypotes: Jag trodde att saften inte skulle åka ner för att kolen skulle stoppa allt.

Material och kemikalier: Sked, saft, filter, kolpulver, liten bägare, storbägare.

Riskanalys: Inga av ämnena vi använde var farliga.

Utförande:
  1. Först tog jag en liten bägare och blandade in lite saft och en sked kolpulver.
  2. Sedan tog jag en större bägare och lade i en tratt.
  3. I tratten lade jag ett filter.
  4. Sedan hällde jag i blandningen i tratten.

Resultat: 
Kolen sög upp saftens färg men lät saften åka ner till den stora bägaren.

Slutsats: Kolen sög upp saftens färg därför att kolen fångar upp ämnen om de aktiveras. 

Källförteckning: Boken

1 kommentar:

  1. Bra disponering och slutsats. Försök att utveckla den nästa gång.

    SvaraRadera