måndag 14 januari 2013


Laboration vecka 3 Mät pH-värde i munnen


Syfte: Lära sig att mäta pH och veta vad som händer med pH-värdet i munnen när vi äter och dricker.

Uppgift: Mäta pH-värdet i munnen före och efter förtäring och efter att ha använt tandkräm.

Hypotes: Om jag äter en godis bit tror jag att det blir surt och att pH-värdet blir mindre än sju. Om jag sedan sköljer mig med tandkräm tror jag att det kommer bli basiskt som är över sju. Om man äter båda samtidigt kanske det blir neutralt som då är sju.

Utförande:
1. Mät pH i munnen.
2. Ät en godis bit eller drick juice. 
3. Mät pH i munnen. ---> juice= 8 godis= 9
4. Skölj munnen med tandkräm.
5. Mät pH i munnen. ---> 8

Resultat:
Mitt pH-värde i munnen innan jag ätit något ---> 8
Efter att jag druckit juice blev mitt pH-värde ---> 8
Sedan tog jag tandkräm
Och efter att jag hade ätit en godis bit blev mitt pH-värde ---> 9


Slutsats: Det blev inte alls som jag trodde. pH-värdet höll sig i samma form. Det var spännande att jag fick så höga pH-värde. Till och med på de sura så fick jag runt 8-9. Jag undrar vad det var som påverkade det. Och när det torkade blev det mer blåare.

Ph-värdet i munnen ska helst vara pH-sju. Vid förtäring blir det surare som kan leda till hål i tänderna. 

Saliv och tandkräm neutraliserar syrorna från mat och dryck.

De som har ett mer basiskt/neutralt saliv får sällan hål i tänderna. De som har lite surare saliv kan borsta tänderna ganska länge och mycket men även kan de få hål i tänderna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar